MOC wyznaczania celów

photo-1471107340929-a87cd0f5b5f3

CZYM WŁAŚCIWIE JEST CEL?

Definicja celu (wg słownika języka polskiego PWN):

«to, do czego się dąży»
«to, co ma czemuś służyć»
«miejsce, do którego się zmierza»

„Podróż tysiąca mil, zaczyna się od

pierwszego kroku” – Konfucjusz

 

TYPY CELÓW:

  • Bieżące (tydzień)
  • Krótkoterminowe (1-3 miesięcy)
  • Średnioterminowe (1 rok)
  • Długoterminowe (3 lata i więcej)

Jest to przykładowa klasyfikacja celów. Innym przykładem może być ich podział w odniesieniu np. do obszarów życia – zdrowia, rodziny, finansów, hobby i inne.

Cele warto klasyfikować, ponieważ często realizacja jednego z nich ma wpływ na realizację innego.

Dla przykładu :

  • cel bieżący – w tym tygodniu trzymać się określonej diety oraz iść 4x na siłownię
  • cel krótkoterminowy – osiągnąć wymarzoną sylwetkę za 3 miesiące

Jak widać na przykładzie – cele często są ze sobą powiązane. Realizacja celu bieżącego, może być krokiem, etapem do realizacji celu krótkoterminowego.

 

DLACZEGO WYZNACZANIE CELÓW JEST TAKIE WAŻNE?

W badaniu przeprowadzonym na Uniwersytecie Harwarda w 1979 roku, zapytano studentów ostatniego roku – ilu z nich miało spisane cele i plany działania.

  • 3 procent miało jasno wyznaczone i spisane cele
  • 13 procent posiadało wyznaczone cele, ale nie były one sporządzone w formie pisemnej
  • 84 procent nie miało sprecyzowanych żadnych celów

W 1989 przeprowadzono badanie z którego wynikało, że 10 lat później te 3% studentów, które miało spisane cele osobiste odniosło 10-krotnie większy sukces niż pozostałe 90 procent.

 

JAK WYZNACZAĆ CELE?

Sposobów wyznaczania celów jest wiele – jedne są bardziej, a inne mniej efektywne.

W tym artykule chciałbym przybliżyć Wam sposób wyznaczania celów oparty na koncepcji S.M.A.R.T. (a dokładniej – wersji rozszerzonej S.M.A.R.T.E.R.).

S.M.A.R.T. (E.R.) – to akronim postulatów, dotyczących cech, którymi wg tej koncepcji powinien charakteryzować się poprawnie sformułowany cel.

smarter-1024x682

  • Specific (konkretny/szczegółowy) – wyznaczony cel powinien być opisany szczegółowo.
  • Simple (prosty) – wyznaczony cel powinien być w jak najprostszej formie.
  • Measurable (mierzalny) – wyznaczony cel musi być mierzalny, by móc stwierdzić czy został zrealizowany oraz w jakim stopniu został zrealizowany.
  • Achievable (osiągalny) – wyznaczony cel powinien być przemyślany, możliwy do osiągnięcia.
  • Ambitious (ambitny) – wyznaczony cel powinien motywować Cię do działania.
  • Relevant (istotny) – wyznaczony cel powinien wpływać na Twoje życie; jego wykonanie lub porzucenie ma znaczenie.
  • Realistic (realistyczny) – wyznaczony cel powinien być oparty na trzeźwym osądzie; możliwy do wykonania wg określonych zamierzeń.
  • Tangible (namacalny) – powinieneś móc poczuć, zobaczyć wyznaczony cel po jego realizacji.
  • Time oriented (określony w czasie) – wyznaczony cel powinien mieć termin realizacji (zarówno w odniesieniu do całości, jak i jego poszczególnych etapów).
  • Exciting (ekscytujący) – wyznaczony cel powinien budzić emocje; być motywującym dla osoby wykonującej.
  • Recorded (zapisany) – wyznaczony cel powinien być utrwalony, widoczny jako ważny (np. w terminarzu, karcie zadań, na tablicy).

Poniżej znajdziesz zadanie związane z wyznaczaniem celów. Początkowo jego wykonanie może wydawać Ci się trudne, wręcz nieosiągalne, ale warto spróbować wykonać je w pełni. Poza pobudzeniem Twojej kreatywności, lepszym ukierunkowaniem Twojego myślenia, zadanie to może pozwolić Ci lepiej poznać siebie. Efekty jego wykonania mogą Cię zaskoczyć.


ZADANIE


Zrób listę co najmniej 40 celów. Spośród zapisanych celów wybierz 5 i zaznacz je w jasny dla Ciebie sposób. Obok wszystkich wybranych z Twojej listy celów, dopisz dokładną datę realizacji. Powieś listę w widocznym miejscu.


WIZUALIZACJA CELÓW

lady_imagination-1024x391

„Przejąłem proces wizualizacji z programu Apollo i wprowadziłem do programu olimpijskiego w latach 80. i 90. Nazywał się on Visual Motor Rehearsal. Oto ciekawostka dotycząca umysłu: poleciliśmy lekkoatletom uprawiać ich dyscyplinę tylko w umyśle, a potem podłączyliśmy ich do wysokiej klasy sprzętu biologicznego sprzężenia zwrotnego. Niewiarygodne, ale ich mięśnie „odpalały” w takiej samej kolejności, kiedy biegli w myślach, jak i wtedy, gdy ćwiczyli naprawdę. Jak to wytłumaczyć? Umyśl nie rozróżnia, czy naprawdę to robisz, czy też chodzi tylko o ćwiczenie. Jeśli byłeś gdzieś myślami, to znajdziesz się tam również ciałem.” Dr Denis Waitley

Powyżej opisane badanie, pokazuje jak skutecznym jest narzędzie wizualizacji.

Myśli mają postać materialną, którą są impulsy elektryczne. Wyobrażenia aktywują te same obszary mózgu, co doznania rzeczywiste. Neurony tworzą i utrwalają połączenia, nie tylko za sprawą doświadczeń rzeczywistych, ale również wyłącznie podczas wyobrażeń o rzeczywistości.

Wizualizacja jest procesem, w którym tworzysz obraz samego siebie – osiągającego wyznaczone cele, spełniającego najskrytsze marzenia. Wizualizując – przywołujesz myśli, emocje, które będziesz odczuwał w chwili realizacji wizualizowanego celu. Obraz w twojej wyobraźni powinien być ekscytujący, emocjonalny, pozytywny, wręcz „namacalny”. Dzięki temu aktywujesz obszary mózgu, które są niezbędne, by osiągnąć wyznaczony przez Ciebie cel.

„Wyobraźnia jest wszystkim. Stanowi zapowiedź nadchodzących atrakcji życia” Albert Einstein

Metodami wspomagającymi wizualizacje, mogą być np.

  • wywieszenie w widocznym miejscu – listy celów; zdjęć, grafik, haseł, cytatów przypominających o realizacji celu
  • namacalne doświadczanie namiastek realizowanych celów (dzięki czemu, wizualizacje kolejne wizualizacje stają się bardziej rzeczywiste), np. gdy naszym marzeniem jest kupić określonej marki samochód – warto postarać się o jazdę próbną właśnie tym samochodem; gdy naszym celem jest zdobycie określonej sumy pieniędzy – można wypisać sobie fałszywy czek na sumę, którą chcemy zdobyć
  • otaczanie się ludźmi, którzy dążą do realizacji celów podobnych do Twoich (lub którzy już je osiągnęli)
  • pytanie ludzi, którzy już osiągnęli sukces w sferze Twojego wyznaczonego celu o wskazówki (pamiętaj, że „sukces zostawia wskazówki” – dzięki temu możesz uniknąć niepotrzebnych błędów, przyspieszyć, zwiększyć efektywność realizacji celów).

 

PODSUMOWANIE

Zarówno wyznaczanie, jak i wizualizowanie celów – to potężne narzędzia rozwoju osobistego. Są one efektywne, potwierdzone naukowo, a ich wykonanie nie jest czasochłonne, męczące, czy żmudne.

Efekty opisanych powyżej narzędzi mogą być mniej lub bardziej spektakularne – w zależności od wielu czynników takich jak np. waga celu, zaangażowanie w jego realizację. Nie zapominaj jednak o pracy nad celem – powyżej opisane narzędzia mogą tę pracę wspomóc (i to znacznie), ale same w sobie nie zapewnią Ci realizacji celu.

 

 

Preferuję holistyczne podejście do rozwoju obejmujące dietetykę, trening i psychologię.

Jako dietetyk kliniczny kieruję się indywidualnym podejściem do zmiany nawyków żywieniowych każdego klienta. W swojej pracy dążę do tego, aby zdrowe odżywianie stało się częścią życia klienta, a nie jedynie krótkotrwałą zmianą.

Sferę psychologii i motywacji realizuje m.in. będąc współtwórcą Projektu Odważ Się Żyć – największego projektu motywacyjnego w Polsce.

Jako trener specjalizuje się w treningu siłowym i funkcjonalnym.

Napisz do nas

Masz pomysł? Chcesz nawiązać współpracę lub dołączyć do naszego zespołu?

Wysyłanie

©2017 Moc kwadrat

Branding by GrandBrand GrandBrand

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account