Kształtowanie odporności psychicznej na co dzień

photo-folder

Kształtowanie odporności psychicznej jest bardzo ważne zarówno w życiu prywatnym, jak i w zawodowym.

Dla kogo ten artykuł: dla tych, którzy chcą przechodzić przez wyzwania życia z przekonaniem, że dadzą radę iść dalej mimo przeszkód i presji. Co więcej dla osób, które szukają rozwiązań jak zarządzać swoim życiem w optymalny sposób.

Czego dowiesz się po przeczytaniu tej treści? Otrzymasz przepis jak zadbać o swoją odporność psychiczną. Poznasz 7 filarów odporności psychicznej, o które będziesz wiedział jak dbać zarówno w swoim miejscu pracy, jak i w życiu prywatnym.

To czym właściwie jest odporność psychiczna?

zdolność do osiągania celów i utrzymywania dobrej formy psychicznej pomimo presji i przeszkód

zdolność do radzenia sobie z kryzysami, niepowodzeniami, klęskami, traumatycznymi przeżyciami

odporność jest rozumiana jako proces, a nie cecha człowieka (Rampe, 2012).

Zacznę tutaj od bardzo ważnej informacji – odporność jest rozumiana jako proces, więc możemy mieć wpływ na jej kształtowanie.

Możemy w codziennym życiu zauważyć, że są ludzie, którzy przechodzą przez jedne trudności z mniejszym uszczerbkiem na kondycji psychicznej niż przez pozostałe. Jest też różnica w samym doświadczaniu trudności. Dla jednych ten sam problem jest kryzysem, dla drugiej osoby jest już traumą, a dla trzeciej tylko wyzwaniem.

Dlatego ważne jest rozwijanie samoświadomości. Jeśli doświadczasz negatywnych emocji w danej sytuacji, utrudniających Ci funkcjonowanie, jest to informacja dla Ciebie, że Twoja odporność psychiczna w tej sytuacji jest słabsza i należy o nią zadbać. Dlaczego? Zaniedbując ją teraz narażasz siebie na powtórzenie doświadczania negatywnych emocji w podobnej sytuacji w przyszłości.

Większość z nas może mieć taką swoją piętę Achillesa…

Co teraz zrobić, by wzmocnić siebie i poprawić swoją odporność psychiczną?

Sprawdź jak się ma Twoich 7 filarów odporności psychicznej (Rampe, 2012):

optymizm,

akceptacja,

nastawienie się na osiągnięcie celu,

umiejętność porzucenia roli ofiary,

uświadomienia sobie odpowiedzialności,

budowania sieci kontaktów

planowania przyszłości

I teraz:

Gdy wszystkie te 7 filarów jest pielęgnowanych, to mimo niesprzyjających warunków jesteś w stanie przechodzić przez różne sytuacje życiowe w dobrej kondycji psychicznej i realizujesz swoje dalsze działania.

Na przykładzie: Osoba, która optymistycznie podchodzi do sytuacji życiowych, widzi szersze znaczenie sytuacji, dzięki czemu akceptuje siebie, nawet wtedy, gdy sytuacje w pracy są niesprzyjające: terminy wykonania zadań gonią, a szef czeka na raporty na wczoraj.

Osoba taka ma cel, do którego dąży, inaczej też sens życia, który dodaje sił w chwilach zwątpienia.

Porzucenie roli ofiary, to kolejna ważna kwestia – osoba nie analizuje napotkanych trudności poprzez obarczanie siebie winą. Typowe wyrażenia osoby wchodzącej w rolę ofiary: „ to moja wina”, „gdyby nie ja to wszystko byłoby ok”, „to wszystko przeze mnie”, „jestem głupia”, „nie nadaje się do tego zawodu”. Wchodzenie w rolę ofiary czyni spustoszenie emocjonalne i przez to osłabia percepcję sytuacji. Dlatego tak ważne jest porzucenie tej roli.

Piąty filar to uświadomienie sobie odpowiedzialności. Ten filar jest powiązany z porzuceniem roli ofiary. Kiedy porzucasz rolę ofiary zaczynasz uświadamiać sobie odpowiedzialność za własne życie i własne działania. Wiąże się ono z traktowaniem swojego życia, jako tylko zależnego od Ciebie. To dodaje siły. Uświadomienie sobie odpowiedzialności to również nie obarczanie innych winą za swoje niepowodzenia lub tłumaczenie swoich niepowodzeń jako wyniku niesprzyjających okoliczności.

W sytuacjach trudnych uświadamiasz sobie, że to tylko od Ciebie zależy Twój sposób reagowania na zdarzenia, ludzi, i przede wszystkim na własne myśli. Pracujesz nad tym, by poprawić swoją sytuację i w przyszłości nie dopuścić do powtórzenia zdarzeń, które wpłynęły niekorzystnie na Ciebie i Twoje najbliższe otoczenie.

Szósty filar budowanie sieci kontaktów, czyli osób, z Twojego otoczenia, które przyczynią się do rozwoju Twojej odporności psychicznej.

Czyli osoby z Twojego kręgu szanują 7 filarów odporności psychicznej.

I ostatni filar- planowanie przyszłości -jest bardzo pozytywnym działaniem, które przygotuje Cię na różne scenariusze, które jeszcze przed zaistnieniem możesz dopracować i podjąć odpowiednie decyzje, by je zrealizować według wyznawanych przez siebie wartości.

Przepis: Jak zadbać o 7 filarów odporności psychicznej?

Optymizm: Czytaj inspirujące historie osób, które mimo, ciężkich sytuacji życiowych zaczęły realizować ważne dla siebie cele, zarówno w biznesie, jaki w życiu prywatnym. Znajdź zajęcie, które Ciebie rozluźnia po pracy (bieganie, spacer, wyjście do restauracji, czytanie książek, wyjście ze znajomymi). A może masz opcję wyjścia na fitness, jogę podczas przerwy w pracy? Wiele firm rozwija w swoich strukturach corporate wellness.

Akceptacja: Jest to praca wewnętrzna, wstając rano zapytaj siebie: Za co siebie cenię? Za co sobie dziękuję? Za każdym razem znajdź coś, za co jesteś sobie wdzięczny. Gdy tylko usłyszysz swój głos wewnętrzny mówiący: „o jej znowu poniedziałek”, „muszę zrobić to i to”, „znowu to samo…” Zrób STOP i zacznij wypatrywać w sobie pozytywów i w sytuacjach, które są blisko Ciebie.

Nastawienie się na osiągnięcie celu: Sprawdź jak się czułeś, gdy zrealizowałeś bardzo ważny dla Ciebie cel!Ile dał Ci radości, może poprawił relacje z bliskimi, a może zrealizowałeś wymarzony projekt, dzięki któremu otrzymałeś awans. Przypomnienie sobie sukcesów z przeszłości daję potężną dawkę motywacji, do realizacji kolejnych celów i utrzymywania właściwego kierunku w dotarciu do nich.

Umiejętność porzucenia roli ofiary: Gdy tylko zauważysz, ze obwiniasz siebie za coś, zrób stop. I zapytaj siebie samego, czy faktycznie chcesz być ofiarą? Czy faktycznie nie masz innego wyjścia?

Uświadom sobie odpowiedzialność: Pamiętaj Twoje życie to Twój okręt i Ty jesteś jego kapitanem I od Ciebie zależy, w którą stronę popłyniesz, jaki kierunek obierzesz. I wiedz, że dawanie innym swojego statku nie wyjdzie na dobre, gdyż każdy jeden kapitan będzie chciał płynąć po swojemu, co niekoniecznie znaczy, że dotrze do tego samego portu co Ty chciałeś.

Budowanie sieci kontaktów: Buduj kontakty z głową. To mają być osoby, które wzmacniają Twoją odporność psychiczną i są dla Ciebie wsparciem w drodze po Twoje szczyty.

Planowanie przyszłości: Spytaj siebie czego pragniesz. Wyłącz na chwilę świat rzeczywisty i zapytaj siebie, gdzie siebie widzisz za 5 lat. Stwórz dokładny obraz w głowie i przywołaj uczucia. Zobaczysz jak w świecie rzeczywistym zaczniesz odnajdywać rozwiązania, które do tej pory dla Ciebie nie istniały.

Ćwicz się codziennie w kształtowaniu odporności psychicznej! Trening ten uczyni Ciebie mistrzem

w jednej z najważniejszych dyscyplin długodystansowych, zwanej spełnionym życiem.

Psycholog, Coach i Trener Rozwoju Osobistego..
Pracuję z ludźmi z różnych kultur.

W swojej pracy kieruję się pasją poznawania drugiego człowieka oraz odkrywaniem jego twórczego potencjału. Moje motto to: „Uwierz, że potencjał jest w Tobie, a wtedy odciśnięcie śladów na kolejnym Księżycu stanie się faktem.” Na co dzień prowadzę szkolenia dotyczące rozwoju osobistego oraz rozwoju organizacji, jak i spotkania coachingowe.

©2018 Moc kwadrat

Kreatywna Agencja Brandingowa GrandBrand

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account